Påsk är sannerligen en högtid som involverar goda drycker och livsmedel som vi förknippar med påskfirandet. Konsumenter laddar för påskbordet, inhandlar påskmust och fyller godispåsarna till bredden. Men hur ser etiketterna ut som konsumenterna möts av i butiken egentligen? Och hur ser just era etiketter ut? Vissa etiketter behöver anpassas efter säsong och högtider medan andra används i samma utförande året om. Många producenter har speciella påskkampanjer eller produkter som behöver en påsketikett designad efter högtiden. Inspireras av exempel på hur en av Nordvalls kunder har löst sitt etikettbehov inför denna högtid.
Påsketiketter för livsmedel
Påsken är en av de tre stora högtidsmatborden tillsammans med jul och midsommar. Vi frossar i både ägg och godis och annan traditionsenligt mat och dryck som vi tycker hör påskbordet till. I livsmedelsbutikerna råder det hårdare konkurrens än vanligt om kundernas uppmärksamhet. Livsmedelsetikettens uppdrag är inte helt enkel – den ska berätta om innehåll, kommunicera varumärkets identitet och förmedla produktens unika fördelar. Kanske är den ännu viktigare nu under påsk – se till att ha oddsen på din sida när kunden väljer mellan din och konkurrentens produkt i hyllan. Behöver ditt företag hjälp eller inspiration till livsmedelsetiketter, läs mer om hur vi på Nordvalls kan hjälpa till med etiketter för livsmedel och mat.
Flasketiketter och öletiketter
En trend som uppmärksammats av bl.a. Systembolaget är att många producenter väljer att justera sina etiketter efter årstider och högtider. Det går också att se i livsmedelsbutiker där påskmusten är det mest uppenbara exemplet, men där även andra drycker och flaskor ikläds en speciell påsketikett. En ganska ung tradition är att bryggerier brygger en speciell påsköl. Enligt Systembolaget lanserades Sveriges första påsköl så sent som 1991, men idag är utbudet stort. Såklart kräver en påsköl en speciell öletikett. Läs gärna vår intervju med Systembolaget om varför vi väljer flaskan med snyggast etikett. Blir du inspirerad och vill kika mer på vår lösning för flasketiketter och öletiketter, klicka här.
Brygghus 19 är ett microbryggeri & destilleri som producerar öl, sprit, cocktails och läsk, med fokus på genuint hantverk, hög kvalitet och innovation. I deras sortiment hittar du deras påskinspirerade Påskebrygd.
“Påsken är den högtid som drar igång våren. Det är alltid trevligt att få ta fram och erbjuda våra förslag på drycker som passar till högtidens smaktraditioner. Öl såväl som snaps. Vi försöker höja upplevelsen av drycken med att förpacka vår produkt på tilltalande sätt. Vi vet nog alla att när man väljer bland produkter på en hylla är utseendet otroligt viktigt och avgörande.”
Dan-Magnus Svensson, VD, Brygghus 19

Påsketiketter där fantasin får flöda fritt
Även om ert företag inte sysslar med livsmedel eller dryck så kan det behövas en speciell påsketikett. Påsken är ju trots allt en av de största konsumtionshelgerna, utöver julen där vi konsumerar mest. Det är inte bara mat och dryck även om det äts och dricks en hel del under påskhelgen. Vi passar också på att göra vårfint i trädgården, köper växter och blommor, reser och det ska ju dessutom finnas något att lägga i påskägget (förutom godis kanske). Fundera kring er etikett och eventuella påskkampanjer och låt fantasin flöda. Det är bara kreativiteten som sätter gränserna för hur ni kan få just er produkt att sticka ut i butikshyllan under denna högtid. Nordvalls finns här för att hjälpa till med både den kreativa processen tillsammans med alla detaljer kring material, specialeffekter och kostnadseffektiva lösningar.
Glad påsk etikett
Vill ert företag helt enkelt passa på att önska era kunder glad påsk med en ‘glad påsk etikett’ så finns det flera olika lösningar. Vi på Nordvalls hjälper till att hitta rätt bland högtidsetiketterna. Boka gärna in en tid med någon av våra etikettexperter – tiden bokas med bara några enkla klick. Med det önskar Nordvalls en riktig Glad Påsk!
“Vi har fått hjälp med olika material och trycktekniker av Nordvalls. Sånt vi inte förstår men som i slutändan är avgörande för ett utsökt resultat. Bra samarbete samt en uppskattad flexibilitet och snabbhet.”
Dan-Magnus Svensson, VD, Brygghus 19