Liselott Widerström, mer känd som Lotta, är säljaren som får allra flest idéer när hon kör bil. Att få kunder att växa genom att förvalta deras förtroende liksom att sätta deras behov framför det egna företagets är en metod hon tror mycket på. Vi slog oss ner för ett samtal om hållbara etiketter, relationen mellan säljare och kund och tog reda på några saker som alla inte vet om henne.
Växlar upp kunder steg för steg
Efter ungefär tjugo år som säljare, varav tio på Nordvalls Etikett, är Lotta långt ifrån främmande för att sätta sig in i kunders verklighet och komma med konstruktiva lösningar.
– När kunder har produktionsproblem eller vad det kan vara, då måste du ut och titta på hela kedjan och se deras logistik för att kunna komma tillbaka med en bra lösning.
När hon för tio år sedan var ny säljare på Nordvalls fick Lotta i uppdrag att öka företagets försäljning i Mälarregionen. Med Täby som bas gjorde hon slag i saken och många mil i bil har det blivit.
– Det är något meditativt med att köra bil. Det ger en frihetskänsla.
Mötena med kunder, nya som gamla, ger henne mest energi i arbetet. De och själva säljet.
– Jag hade, och har fortfarande, som mål att hitta nya kunder och utvecklas med dem steg för steg. Ofta får man börja med ett varumärke eller något format och göra testkörningar för att se till så att det funkar bra. Tack vare fina fabriker och kunnig personal har vi mycket att erbjuda våra kunder.
Förtroende är en faktor som stadigt ökat i betydelse i affärslivet under många år. I takt med att många säljare alltmer intar rollen som projektledare för kunden blir förtroende en förutsättning för en långvarig relation.
– Jag har en mycket närmare relation till mina kunder idag än förr. Jag tror det beror på att inköpare vill känna sig trygga med att vi löser uppdraget mer som en helhet åt dem idag. På så sätt behöver de inte vara involverade i alla detaljer utan vi ser till att de har rätt etikett levererad i god tid för att deras produktion ska rulla.
Etiketten gör dig inte miljövänlig
Hållbarhet i allt från tillverkning till affärer är en självklarhet för många företag idag. Tryckeribranschen var inte först med att integrera hållbarhet och hållbara lösningar i sitt erbjudande till kunder, men har nu kommit ikapp menar Lotta.
– Det har nog varit det mest revolutionerande för branschen de senaste tio åren. Det är ingen trend som har kommit, utan en förändring i vårt beteende som kommer att påverka oss framöver. Här gäller det att vi är med och driver utvecklingen och visar att vi kan och vill.
Hur kan en inköpare av etiketter gå tillväga för att göra mer hållbara val när det kommer till etiketter? Är lösningen att gå över till biologiskt nedbrytbara och komposterbara material? Det kan det vara, men det gäller att betrakta etiketten som en del av produkten eller förpackningen. Enbart etiketten kan inte göra dig miljövänlig, betonar Lotta.
– Etiketten kan inte rädda dig. Det hjälper till exempel inte att sätta en pappersetikett på en plastflaska. Då går du åt motsatt håll och skapar ännu mer resursslöseri.
Tunnare material, och material som skapar en smart helhet är något inköpare och produktavdelningar bör sikta på, anser Lotta. Hon tipsar företag om att fundera igenom en rad frågor.
– Vilket material ska etiketten sitta på? Välj ett material som harmoniserar med produktens. Hur kommer produkten att hanteras i kommande led? Har du en plastflaska i PE, ja då ska du ha en etikett i PE för då kan konsumenten sortera den i en PE-återvinning.
Ett annat tips är att tänka igenom formatet. Etiketter i smarta och genomtänkta format kan ge plats åt fler etiketter på en rulle och göra så att rullarna inte behöver bytas lika ofta.
– Ett tunnare material kan ge upp till 20 procent mer material på rullarna.

Säljare ett ensamt yrke
Att förstå kundens utmaningar och behov har varit en röd tråd i Lottas utveckling av befintliga och nya kunder. Efter tio år som säljare av etiketter på Nordvalls, på vilka sätt tror hon att hon påverkat företaget?
– Jag tror att jag ifrågasätter och utmanar vår organisation. Jag är envis där jag tror att vi kan göra det bättre för kunden, inte alltid bättre för Nordvalls.
Nordvalls säljteam är decentraliserat med tre säljare som arbetar med kunder utspridda i olika delar av Sverige och Norden. En fjärde säljare, Key Account Manager Karina Christiansen, arbetar uteslutande med kunder i läkemedelsbranschen. Att arbeta på det här sättet ställer naturligtvis krav på säljaren.
– Säljyrket är ett väldigt ensamt yrke egentligen. Det är mycket frihet under ansvar. Och de där milen man gör i bil är faktiskt också en av höjdpunkterna i yrket. Du måste älska att åka bil om du är säljare.
På tal om många mil i bil, hållbarhet och den utveckling som fått en ordentlig skjuts av coronapandemin: hur kommer säljyrket att påverkas? Blir det fortsatt viktigt att trivas i bilen eller kommer vi resa mindre även efter att alla restriktioner släppts?
– Jag tror att det kommer bli färre mil i bil. Och mötena man faktiskt tar kommer att vara mer konstruktiva. Men jag tror inte att det personliga mötet kommer att försvinna. Jag hoppas inte det för de är väldigt viktiga. De personliga kontakterna är alldeles avgörande för om man ska lyckas eller inte.
Tre saker du inte visste om Lotta
Vad vet inte alla om dig?
Det är lite svårt för jag är rätt så pratsam och har sällan hemligheter. Men jag är extremt intresserad av inredning och så målar jag en hel del på fritiden. Mest akvarell, både föreställande och abstrakt. Det tror jag inte att folk vet om mig.
Vilken sorts etikett skulle du vara?
Jag skulle vara en PE-etikett för den är flexibel och lite följsam, lite säljaraktig. Den funkar i alla lägen. Jag skulle vara en kombination av screen och flexo; det är både högt och lågt. Eftersom jag älskar lila så skulle det vara en lila färg. Och när det kommer till specialeffekter skulle jag ha extra allt. Jag var med och tog fram sandpapperslacken så den skulle jag definitivt ha.
Vad är vett och etikett för dig?
Ärlighet. Jag tycker att ärlighet varar längst. Är du tydlig och rak och säger som det är så vinner du på det. Vet du inte svaret på något så är det bättre att du säger det och ber att få kolla upp och återkomma.