Vad bör man som kund titta efter i valet av etikettleverantör? Emelie Grane är innesäljaren som vet att bemötande kan vara avgörande. Ta del av hennes tips för att lyckas med valet av etikettleverantör!
Leende som hörs
Efter sju år i hotellbranschen, där hon klättrat från receptionist till operativ chef, kände Emelie Grane sig färdig med att arbeta på obekväma tider och röda dagar. Hon hittade till etikettbranschen och efter ett tag i den fann även hon och Nordvalls varandra. Den främsta skillnaden mellan hennes nuvarande arbete och åren inom hotell och service är avståndet till kunden.
– På hotell har du oftast gästen hos dig och kan påverka den på ett annat sätt än du kan göra via telefon eller mail. Men jag har mycket nytta av att ha jobbat i en bransch där det är stressigt, där det kan finnas kunder som inte är nöjda och där man gärna vill pressa priserna.
Utmaningen med att inte träffa kunderna fysiskt har hon en strategi för.
– Ett leende smittar även genom telefonen och det påverkar hela samtalet. Hur du säger hej avgör hur samtalet går. Ett leende hörs.
Samlad information gör det lätt att beställa
Som innesäljare på Nordvalls är Emelie en del av kundsupport-teamet som registrerar och bekräftar ordrar, svarar på kundernas frågor om ordrar och offerter, fakturerar och arkiverar avslutade jobb. Bland annat. Arbetsdagarna innebär ofta högt tempo och stundtals tvära kast mellan uppgifterna. Ett högt tempo är inget Emelie har problem med.
– En riktigt bra dag på jobbet är det fullt ös. När du inte ens hinner titta på klockan för att tiden bara springer och du har så mycket att göra. Det får ju såklart inte vara för mycket men när man känner att man har flyt, då är det så jäkla kul.
Med daglig kontakt med kunder är Emelie van att svara på frågor och hjälpa kunder hitta fram till rätt etikett. Vad kan man som kund göra för att underlätta produktionen av rätt etikett?
– Det viktigaste är att ha så mycket information som möjligt redo. Vad ska etiketten sitta på? Har ni själva tänkt på material? Finns det ett färdigt format? Ska det vara ett permanent häftämne eller ska man kunna plocka bort etiketten?
Är man det minsta osäker hjälper Nordvalls gärna till, understryker hon.
Lika god service till alla
Det finns en rad leverantörer av etiketter på marknaden och som kund kan det ibland vara svårt att veta vad som är bra att vara uppmärksam på. Förutom att tryckeriet bör kunna leverera etiketter av hög kvalitet har Emelie en rekommendation.
– Jag tycker att man ska hitta en leverantör som känns engagerad och lyhörd för ens idéer. Leverantören bör även vara hjälpsam oavsett kundens storlek och ge lika bra service till alla.
Bemötandet som en potentiell kund får kan avgöra om han eller hon blir en kund eller inte. Det har Emelie egen erfarenhet av. Hon ger ett exempel.
– Vår offert var inte billigast i det här fallet, men kunden poängterade efteråt att anledningen till att de valde oss var för att de fick så bra bemötande. Det känns ju sjukt häftigt.
Roligast tycker Emelie det är att få följa en ny kund från start till ”mål”. Särskilt när det handlar om projekt där etiketterna ska förses med intressanta specialeffekter.
– Det bästa är när man får vara med hela vägen. This is how är ett sådant projekt där jag var med och la upp kundnumret och sen byggdes det bara på. Att vara med och utveckla etiketter och hitta material och effekter som funkar i vår produktion och hos kunden, det är coolt. Då känner jag också att kunden litar helt och fullt på oss.

Tre saker du inte visste om Emelie
Vad vet inte alla om dig?
Att jag har ägt fyra hus sedan jag började jobba här för två år sedan. Jag har flyttat många gånger. Jag älskar att renovera.
Vilken etikett skulle du vara?
Jag skulle vara en designad etikett och jag skulle välja en rustik pappersetikett med folie i blankt roséguld. Jag skulle sitta på en flaska vin.
Vad är vett och etikett för dig?
Jag känner Nordvalls lite som vett och etikett. Det är vettigt att välja Nordvalls för då får du garanterat en grym etikett.